Organisation och ansvar
- Vad har politikerna för möjlighet att påverka i förbundet?
- Hur fördelas ansvaret för information och arbetsuppgifter mellan Sydarkivera och förbundsmedlemmarna?
- Är det förenligt med lagstiftningen att samla in information från många olika källor och göra samsökningar?
- Varför är det viktigt att även arkivmyndighetsfunktioner överförs till den gemensamma arkivorganisationen?
- Hur många anställda är ni och vad arbetar personalen med?
Medlemskap
- Hur arbetar ni med att involvera förbundsmedlemmarna i Sydarkiveras verksamhet?
- Hur fungerar det med andra kommunalförbund och kommunala bolag som ägs gemensamt av kommunerna?
- Sydarkivera ligger långt ifrån vår kommun rent geografiskt (Alvesta), hur kommer det att fungera?
- Vilka krav ställer Sydarkivera på organisationer som vill bli medlem?
- Hur stora kan ni bli när det gäller antalet förbundsmedlemmar?
- Vad har vi som kommun för alternativ till att gå med i Sydarkivera?
Samarbetsform och bakgrund
- Vilka ser ni som de viktigaste framgångsfaktorerna för att samarbeta om e-arkiv med många deltagande organisationer?
- Hur lång tid tog det innan ni kunde starta upp den gemensamma arkivorganisationen och bevarandeplattformen?
- Varför valde ni kommunalförbund som samverkansform?
- Varför valde ni kommunalförbund med förbundsfullmäktige som styrelseform?
- Varför har ni inte valt interkommunalt avtal som samverkansform?
- Varför har ni inte valt kommunalt bolag som samverkansform som samverkansform?
- Varför har ni inte valt gemensam nämnd som samverkansform?