Adobe Connect

Tjänsten gör det möjligt att skapa särskilda rum för olika ändamål. Det finns stöd för flera webbläsare och appar för olika plattformar.

Länk till mötesrummet skickas i en särskild inbjudan.

Det finns olika möjligheter att ansluta:

  • Ansluta via dator (se instruktioner nedan)
  • Ladda ner en app till din smartphone. Det är ett bra alternativ om du bara har wifi, din dator inte uppfyller kraven, eller du är på resande fot.
  • Det finns också möjlighet att ringa in via en vanlig telefon

Ansluta via dator

Kolla upp i förväg

För att få bra ljud och bild via datorn är det viktigt att du kollar upp följande:

  • Vad du använder för webbläsare. Explorer, Edge, Firefox och Safari går bra (undvik Google Chrome).
  • Att du har bra internetanslutning (undvik trådlös internetanslutning/wifi)
  • Att du har USB-headset eller högtalartelefon
  • Att du har uppdaterad Flash-spelare

Tips: För att kolla att du har rätt flash-spelare och tillräckligt bra uppkoppling – gå in på den här sidan och testa: Testa Adobe Connect

Gör så här för att ansluta

Tänk på att avsätta en stund före mötet så att du får rätsida på inställningarna! Vi brukar ha medarbetare på plats ungefär en halvtimmer i förväg om du behöver hjälp att ansluta.

  • Anslut till mötet via länken
  • Kontrollera att högtalarsymbolen är grön i menyn på webbmötet (längst upp i fönstret)

Tips och trix under mötet

Stäng gärna av mikrofonen när du inte talar (för att minska störande ljud).
Skriv gärna i chatten om du kommentera eller har frågor.