Webbmöten

Vi har möjlighet att både arrangera och delta vid webb- och telefonmöten. Eftersom vi har förbundsmedlemmar spridda geografiskt är det viktigt för oss att kunna träffas och prata utan att behöva resa varje gång. På den här sidan finns information om hur du ansluter till webbmöten som arrangeras av oss.

Har du inte tidigare deltagit vid webbmöten så kan du behöva hjälp av it-support för inställningar av ljud och video.

Har du headset?

För bästa ljud om du ansluter via din dator så använd USB-headset eller högtalartelefon. Det går även att använda vanliga hörlurar (3,5 mm-kontakt), men det blir lite sämre ljud. Ljud via datorn funkar också men då hör du ännu sämre.

Tänk på att det inte är alla datorer som har inbyggd mikrofon!

Välj ditt headset som standardenhet

Kontrollera vilken uppspelnings- och inspelningsenhet som är förinställd på din dator. Välj ditt usb-headset/högtalartelefon som standard. Be din it-support om hjälp om du är osäker.

Gör så här om du har Windows (kan vara olika beroende på version och konfiguration):

  • Högerklicka på högtalarsymbolen längst ner till höger i det (vanligtvis) blå fältet
  • Välj uppspelningsenheter eller inspelningsenheter (det går bra vilket som)
  • Du får upp ett fönster med vilka enheter du har tillgång till för uppspelning och inspelning
  • Se till att ditt headset är standardenhet för båda
  • Högerklicka på önskad enhet och välj ”Ange som standardenhet.”

Adobe Connect

För webbutbildningar och sammanstäden använder vi vanligtvis Adobe Connect. Tjänsten gör det möjligt att skapa särskilda rum för olika ändamål. Det finns stöd för flera webbläsare och appar för olika plattformar.

Länk till mötesrummet skickas i en särskild inbjudan.

Det finns olika möjligheter att ansluta:

  • Ansluta via dator (se instruktioner nedan)
  • Ladda ner en app till din smartphone. Det är ett bra alternativ om du bara har wifi, din dator inte uppfyller kraven, eller du är på resande fot.
  • Det finns också möjlighet att ringa in via en vanlig telefon

Ansluta via dator

Kolla upp i förväg

För att få bra ljud och bild via datorn är det viktigt att du kollar upp följande:

  • Vad du använder för webbläsare. Explorer, Edge, Firefox och Safari går bra (undvik Google Chrome).
  • Att du har bra internetanslutning (undvik trådlös internetanslutning/wifi)
  • Att du har USB-headset eller högtalartelefon (se ovan)
  • Att du har uppdaterad Flash-spelare

Tips: För att kolla att du har rätt flash-spelare och tillräckligt bra uppkoppling – gå in på den här sidan och testa: Testa Adobe Connect

Gör så här för att ansluta

Tänk på att avsätta en stund före mötet så att du får rätsida på inställningarna! Vi brukar ha medarbetare på plats ungefär en halvtimmer i förväg om du behöver hjälp att ansluta.

  • Anslut till mötet via länken
  • Kontrollera att högtalarsymbolen är grön i menyn på webbmötet (längst upp i fönstret)

Tips och trix under mötet

Stäng gärna av mikrofonen när du inte talar (för att minska störande ljud).
Skriv gärna i chatten om du kommentera eller har frågor.

Skype för företag

För kortare möte och i det dagliga arbetet använder vi vanligtvis Skype för företag (Lync). För att kunna ringa så behöver du också ha Skype för företag. Det finns i dagläget inte möjlighet att ringa in till vårt Skype via vanlig telefon. Skype är en del av Office 365 plattformen som vi använder för vår kontors-it.